«زیر آسمان شهر» از کجا شروع شد؟ | حضور متفاوت آقای خواننده در یک سریال طنز
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۶۵۳۷
سریال «زیر آسمان شهر» از مجموعههای کمدی شبکه ۳ سیما بوده که فصل اول آن در سال ۱۳۸۰ به نویسندگی رضا عطاران، نیما حسننیا، حمید برزگر و سروش صحت و کارگردانی مهران غفوریان روی آنتن رفت و آنچنان با استقبال عجیب و غریب مخاطبان مواجه شد که سازندگان تصمیم گرفتند فصلهای بعدی این سریال را نیز تولید کنند.
البته محبوبیت فصلهای بعد این مجموعه هرگز به جذابیتها و فانتزیهای قسمت اول نرسید، اما بدون تردید این سریال را به عنوان یکی از پیشگامان سبک جدیدی از سریال سازی طنز تثبیت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در فصل اول تا سوم این سریال که با روایتی طنز از زندگی قشرهای مختلف یک جامعه شهری در یک آپارتمان پیش روی بینندگانش گذاشته شد، حمید لولایی (فصل اول تا سوم)، اکبر عبدی (فصل سوم)، یوسف تیموری (فصل اول)، مجید صالحی (فصل دوم)، مهران غفوریان، کیومرث ملک مطیعی، ملکه رنجبر، نصرالله رادش (فصل اول)، برزو ارجمند و بیژن بنفشهخواه (فصل سوم)، آرام جعفری (فصل اول)، اشکان اشتیاق (فصل اول)، کامران ملکمطیعی (فصل اول)، مینا جعفرزاده (فصل دوم)، رضا ژیان (فصل سوم)، حسن پورشیرازی (فصل سوم)، اکرم محمدی (فصل سوم)، رامین ناصرنصیر (فصل سوم)، غلامرضا نیکخواه (فصل سوم)، پوراندخت مهیمن (فصل سوم)، پرستو صالحی (فصل دوم)، ساناز سماواتی (فصل سوم)، رضا فیاضی (فصل سوم)، آرش میراحمدی (فصل سوم)، معصومه کریمی (فصل اول)، شهرزاد جعفری (فصل دوم)، نیلوفر سجادی (فصل سوم)، شیوا بلوریان (فصل سوم)، رامین پرچمی (فصل دوم و سوم)، فرهاد پورگرجانی (فصل سوم)، غزل صارمی (فصل سوم) و شراره درشتی (فصل سوم) به عنوان بازیگران اصلی حضور داشتند.
در گروه بازیگران مهمان هم نام هنرمندانی چون سیروس میمنت، محمود بنفشهخواه، رضا بنفشهخواه، مختار سائقی، بهنوش بختیاری، عیسی یوسفی پور، امیرحسین مدرس، ابراهیم آبادی و پرویز شفیعزاده به چشم میخورد. غلامحسین لطفی، فخرالدین صدیقشریف، امیر غفارمنش، رامتین حامیفرد، پژمان بازغی، مهدی صبایی، محمد ورشوچی، حسن زارع، مهران ضیغمی، فرحناز منافی ظاهر، پروین میکده، بیژن محرمی، رامین نعمتی، حسین شهاب، خشایار راد، شهاب عباسی، مهدی غفوریان، علی لک پوریان، امیرحسین کاشانی، شهرزاد صفوی، جعفر بزرگی، علی اوسیوند، علی انصاریان، رضا عطاران، محسن قاضی مرادی، غلامرضا نیکخواه، میلاد محرمی، مهری مهرنیا، کیوان ملکمطیعی، محمد افشار، سیاوش مفیدی و محمدرضا خسروی هم در این سریال حضور داشتند که به فراخور فصلهای مختلف سریال در متن داستان قرار میگرفتند.
اما از معرفی شناسنامهای سریال که بگذریم، میرسیم به موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه که قطعاً یکی از مهمترین مؤلفههای ماندگاری سریال «زیر آسمان شهر» بود و هست. موسیقیای که از آن همچنان به عنوان یکی از پرطرفدارترین موسیقیهای دهه هفتاد موسیقی پاپ ایران یاد میشود و میتواند در ردیف آثار جریانسازی قرار گیرد که مهدی غفوریان به عنوان آهنگساز و امیر تاجیک به عنوان خواننده نقش مؤثری در تثبیت و ماندگاریاش داشتند. موسیقیای که پایههای اولیه شکلگیری آن به گفته امیر تاجیک از خانه رضا شفیعی جم ساخته شد و تبدیل به یکی از بهترین ترانهها و موسیقیهایی شد که در دهه ۸۰ به شدت خودنمایی کرد.
امیرتاجیک، از خوانندگان صاحب سبک و خوشصدای موسیقی پاپ ایران که میتوان او را یکی از پیش قراولان موسیقی پاپ ایران در دهه ۸۰ نامید، در یکی از گفتگوهای رسانهای خود درباره حضورش در همان ایامی که مجموعه زیر آسمان شهر تولید میشد، گفته بود: در همان ایامی که مجموعه زیر آسمان شهر تولید میشد، برخی از هنرمندان پاتوقی داشتند که مرکزیت آن منزل رضا شفیعی جم بود، فضایی که در آن رفاقت من با بچههای گروه زیر آسمان شهر شروع و منجر به حضور در این سریال پرطرفدار به عنوان خواننده تیتراژ شد.
او گفت: یک روز مهدی غفوریان به من گفت: «برادرم (مهران) مشغول ساخت سریالی به نام «زیر آسمان شهر» است و ما تصمیم گرفتیم که تو خوانندگی تیتراژ آن را به عهده بگیری.» من هم پذیرفتم که در این پروژه حضور داشته باشم. البته ابتدا ترانه دیگری برای این سریال در نظر گرفته شده بود که ما مدتی بعد متوجه شدیم این ترانه مجوز ندارد. به همین خاطر شعر را عوض کردیم و بعد آن را به سازمان صدا و سیما ارائه دادیم که در نهایت پذیرفته شد و اثر همانی شد که پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
وی که تا مدتها از موسیقی تیتراژ زیر آسمان شهر به عنوان یکی از پرطرفدارترین قطعات کنسرتهایش استفاده میکرد، در این گفتگو افزود: البته بعد از طی این شرایط بود که آقای ترابی از تهیه کنندگان معتبر موسیقی آن روزها امتیاز کار را خریداری کردند و بعدها موفق شدیم آلبوم موسیقی «زیر آسمان شهر» را نیز منتشر کنیم. دقیقاً پس از طی این پروسه و موفقیتی که موسیقی تیتراژ به دست آورد، به من پیشنهاد حضور در سریال «دختران» شد و بعد از اینکه عوامل سریال از چندین خواننده برای تیتراژ سریال تست گرفته بودند، در نهایت بنده به عنوان خواننده نهایی موسیقی تیتراژ این سریال انتخاب شدم.
این خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ کشورمان که در این سالها نیز بدون کمترین حاشیهای مشغول تولید و ساخت آثار موسیقایی به ویژه در حوزههای ملی – میهنی است در بخش دیگری از این گفتگو بود که درباره تثبیت حضورش در تلویزیون و مواجهه تهیه کنندگان با این شیوه کاری تصریح کرد: من به واسطه همکاری با مهدی غفوریان به عنوان آهنگساز و مهران غفوریان به عنوان کارگردان سریال «زیر آسمان شهر» که توانست یک مجموعه پرطرفدار را به مخاطبان ارائه دهد، مطرح شدم. شرایطی که باعث شد به واسطه یک ادای دینی که به تلویزیون داشتم، کارم را با این رسانه ادامه دهم. اما متأسفانه بعدها سوءتعبیرهایی از سوی برخی تهیه کنندگان موسیقی صورت گرفت که من را بسیار ناراحت کرد. اما باز هم خوشحالم که به همراه تعدادی دیگر از خوانندگان آن سالهای موسیقی آمده بودیم تا موسیقی پاپ ایران را ارتقا دهیم. ما آمده بودیم به موسیقی شأنیت و شخصیت بدهیم. شأنیتی که متأسفانه بعد از ما واقعاً از موسیقی رفت و به غیر از مواردی کمیاب دیگر آن قوت محتوایی دوران ما را ندارد.
تاجیک در این گفتگوی رسانهای بود که با اشاره به پیشنهادات متعدد تهیه کنندگان و صاحبان آثار سینمایی و تلویزیونی برای حضور در تیتراژها گفت: من پس از خوانش موسیقی تیتراژ سریال «زیر آسمان شهر» برای چندین اثر سینمایی و تلویزیونی هم خواندم. اما متأسفانه پس از مدتی همه چیز دچار تغییرات زیادی شد و خواندن موسیقی تیتراژ به شکل عجیب و غریبی وارد فضای بیزینسی شد که پول حرف اول و آخر را میزند. حتی من بارها دیده و شنیدهام که برخی از خوانندگان پول میدهند تا بتوانند در موسیقی تیتراژ یک مجموعه حضور داشته باشند و این یعنی شما به عنوان یک هنرمند مستقل اسیر ماجرایی هستید که دیگر حس را نمیتواند به مخاطب انتقال دهد چون پول شرایط نهایی را تعیین میکند.
این خواننده که آلبوم «همکلاسی» او نیز در زمره آثار با کیفیت موسیقی پاپ محسوب میشود، در گفتگوی دیگری درباره سریال «زیر آسمان شهر» گفته بود: سریال «زیر آسمان شهر» جزو اولین سریالهایی بود که بر روی تیتراژ آن قطعهای خوانده میشد. این را هم بگویم که فضایی که برای موسیقی وجود داشت، بستر خوشایندی برای مخاطبان بود. به هر حال فضای ۱۰ سال پیش موسیقی خیلی بکرتر بود و احترام خاصی وجود داشت. به طوری که از آن با عنوان دوران طلایی موسیقی یاد میکنند. ما هم در آن دوران استارت کار را زدیم که در یادها ماند و بیشتر به خاطر همان فضای نوستالژیک مثبت است که در خاطرههای مردم مانده است.
تیتراژ سریال «زیر آسمان شهر» با صدای امیر تاجیک:
کد خبر 642467 برچسبها تلویزیون سریال تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون سریال تلویزیون صدا و سیما موسیقی پاپ ایران عنوان یکی موسیقی تیتراژ مهران غفوریان زیر آسمان شهر تهیه کنندگان مهدی غفوریان عنوان یک فصل دوم فصل اول فصل سوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
دریافت 113 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.
سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابونپزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفتهای منصور (برادر رعنا) با او ازدواج میکند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیتهای سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته میشود. پس از سالها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود میشود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.
گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.
جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتوگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سالهای بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازیهای اصولی، مقبول و دیالوگهای خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهرهگیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازیهای روان از ویژگیهای «رعنا» محسوب میشود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشقها، رشادتها، مبارزهها، آرمانها، تلخیها و شیرینیها بگوید و چه خوب هم در آن سالهای کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همینها «رعنا» را با تجربه اندوزیهایش در اذهان به یادگار گذاشت.
اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.
موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.
طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.
گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.
این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتوگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.
همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمیترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.
چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.
کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی